Prvé stretnutie a následná spolupráca – grantové poradenstvo
Na základe našich skúseností môžeme smelo tvrdiť, že neexistuje pri každom našom
klientovi rovnaká spolupráca alebo rovnaké prvé stretnutie. Náš prístup je v každom ohľadne
individuálny a jedinečný. Už aj samotné prvé stretnutie, kde si ideme určiť podmienky
grantového poradenstva je jedinečné a celkom iné. Samotný rozdiel nie je len v tom, či klient
disponuje skúsenosťami s grantovými výzvami, ale aj fakt, že jeho občianske združenie
funguje „pár dní“. Niektorí klienti prídu za nami s požiadavkou, aby sme im založili
občianske združenie a pripravili dokumentáciu pre konkrétnu budúcu alebo prebiehajúcu
výzvu. Čo sa týka takýchto klientov, tým odporúčame, aby počítali s lehotou aspoň 30 dní
na prípravu relevantnej dokumentácie pre založenie občianskeho združenia (stanovy a návrh
na registráciu) z našej strany a tiež na rozhodnutie z Ministerstva vnútra SR (MV SR). Čo sa
týka ceny za založenie občianskeho združenia, tú považujeme na základe nami vykonaného
prieskumu za najlepšiu a najnižšiu na trhu. Vo väčšine prípadov si vopred neúčtujeme žiadne
finančné prostriedky za vypracovanie relevantnej dokumentácie. Vďaka našim niekoľko
ročným skúsenostiam ponúkame klientom služby a spracované dokumenty na vysokej
profesionálnej úrovni.
Čo sa týka prvého stretnutia, vždy navrhujeme klientovi, aby si pripravil všetku relevantnú
dokumentáciu – v prípade, že subjekt existuje, sú to stanovy a pod., v prípade, že subjekt
plánuje založenie občianskeho združenia, potrebujeme získať informáciu ohľadne zamerania
a cieľov budúceho subjektu. Každé stretnutie je veľmi jedinečné a preto sa hneď na začiatku
snažíme zistiť, čo je klientovým hlavným cieľom. V prípade, že klient potrebuje napr.
obstaranie hračiek do detského domova a v súčasnosti neexistuje výzva, ktorej obsah by bol
zameraný na uvedený cieľ, klienta si zaradíme do našej databázy a v okamihu, keď riadiaci
orgán zverejní relevantnú výzvu, v tom okamihu kontaktujeme klienta. V medzi období sme
s klientom v neustálom kontakte a spoločne komunikujeme o iných aktuálnych výzvach.
Nakoľko sme si vedomí, že každé občianske združenie potrebuje získať čo najviac finančných
prostriedkov na realizáciu aktivít, niektorým klientom posielame všetky (grantové) výzvy,
ktoré sú v tom čase vyhlásené.
V prípade, že nás klient kontaktuje a oboznámi s už vyhlásenou grantovou výzvou, ktorú
chce realizovať, potrebujeme zistiť, aké aktivity chce v rámci projektu docieliť, čo je jeho
zámerom a aké predmety chce v rámci výzvy obstarávať. Následne posúdime klientovu
situáciu, zhodnotíme jeho zámery a určíme oprávnenosť celého procesu. V prípade, že ide
o špecifické požiadavky, komunikujeme priamo s riadiacim orgánom. Následne oboznamuje
klienta a predkladáme mu návrh, ktorý je realizovateľný. V prípade, že klient súhlasí s našim
návrhom, začne sa príprava projektu. Od klienta si vyžiadame všetku dokumentáciu, ktorá
tvorí súčasť projektu (na základe pokynov riadiaceho orgánu vo výzve). Takmer vo všetkých
výzvach je uvedená podmienka spolufinancovania (10 – 20 % zo žiadanej sumy), ktorou
musí klient disponovať. Na tento fakt upozorňujeme klientov hneď na prvom stretnutí,
pretože máme skúsenosti, že nie každý klient disponuje voľnými finančnými prostriedkami
v uvedenom rozsahu.
Často krát sa nás klienti pýtajú, koľko trvá vypracovanie žiadosti a relevantnej dotácie.
V prípade, že je nám výzva známa, vieme určite čas a termín odovzdania dokumentácie. Ale
považujeme opäť za nutné povedať, že vypracovanie dokumentácie je veľmi individuálne
a jedinečné. Každá výzva má svoje špecifiká a osobité podmienky. Preto treba brať ohľad aj
na uvedenú skutočnosť a je dobré mať časovú rezervu.
V čase, keď je z našej strany pripravená všetka dokumentácia, predkladáme ju klientovi
na preštudovanie a úpravu. V tom čase sa má možnosť klient vyjadriť k dokumentácií.
V prípade, že klient nemá voči dokumentom žiadne námietky, z našej strany zbalíme
dokumentáciu a odovzdáme (osobne alebo poštou) na adrese riadiaceho orgánu (podateľňa).
V prípade úspešnosti projektu následne s klientom posúdime, či potrebuje asistenciu
pri realizácií projektu alebo nie. V prípade otázok alebo nezrovnalostí sme s klientom
v neustálom kontakte a poskytujeme mu technickú asistenciu počas celej doby realizácie
projektu. Nakoľko sme figurovali ako asistencia pri niekoľkých projektoch, vieme klientovi
ponúknuť naše skúsenosti a vieme mu poradiť v mnohých oblastiach.
Grantové poradenstvo považujeme za oblasť, ktorá nám je blízka a pretože sa jej venujeme
viac ako 5 rokov, považujeme sa za expertov a odborníkov v danej oblasti. Grantové
poradenstvo poskytujeme nie len občianskym združeniam, ale aj rôznym neformálnym
skupinám či nadáciám. Grantové poradenstvo poskytujeme na rôznych úrovniach.
Niekedy na konzultačnej úrovni, kedy si klienti potrebujú ujasniť konkrétne výzvy a my
im vypomôžeme iba s čiastkovými úlohami, niekedy s kompletnou výzvou od začiatku
až po ukončenie procesu realizácie projektu. Sme Vám pripravení pomôcť v celej oblasti
grantového poradenstva, preto nás neváhajte kedykoľvek kontaktovať.